S kamarátom Maerekom som sa nedávno rozhodol, že si urobíme "spirituálny" a poznávací výlet do ašramu satgurua Swámího Vishwanandy v nemeckom Springene.
Piatok - 17.6.2016, Venušin deň, Mesiac pribúda.
Dnes
nastal deň, kedy sme sa vybrali autom do Nemecka na tzv. Daršan -
požehnanie od satgurua menom Šrí Swámí Vishwananda. Vishwananda je
považovaný za osvieteného duchovného majstra, ktorý založil hnutie
Bhakti Marga, tzv. Cestu oddanosti. Tento guru, resp. satguru (akýsi
vrcholný guru, pravý guru), ktorý sa narodil na ostrove Maurícius,
cestuje po svete a má predávať posolstvo všeobecnej Božskej lásky,
pričom tak má meniť životy tisícok stratených ľudských bytostí. Údajne
pôsobí aj ako kresťanský biskup a kresťanstvo hrá podľa neho dôležitú
úlohu pre vývoj ľudstva.
Slovo Daršan znamená "vidieť" alebo "pozrieť
sa" na Božstvo alebo duchovného majstra, ktorý dáva požehnanie.
Duchovný majster či guru má podľa všetkého vyžarovať Božskú lásku, má
prebudiť naše vlastné vnútorné Svetlo a Lásku, ktorá drieme v našich
srdciach. Program Daršanu zahŕňa náboženskú hudbu a spevy
z najrôznejších tradícií, inšpiratívne prednesy a požehnanie. Po
požehnaní guru venuje každej ľudskej duši darček v podobe bonbónu
reprezentujúceho sladkosť Božstva, vibhuti - liečivý posvätný popol
symbolizujúci čistotu Ja a spaľujúci všetko nepodstatné, ktorý sa môže
piť zmiešaný s vodou alebo sa prikladá na telo či na čelo pri meditácii,
a okvetný lístok reprezentujúci krásu a pokoru ega.
Vstal som skoro
ráno o 4:20, rýchlo si skontroloval všetky veci, ktoré som si mal vziať
so sebou a vyrazil na miesto určené na spoločné stretnutie v Zerethe.
Našu posádku tvoril môj kamarát Maerek, šofér Semester, mladík Paete
a samozrejme ja. Semester, starší muž, bol vysokoškolským učiteľom
s titulom 'philosophiae doctor' (PhD.), ktorý prednášal psychológiu na
rôznych uznávaných slovenských univerzitách; zaujíma sa o
nemainstreamové dianie vo svete; povedal nám, že už nikdy nechce
pracovať, pretože to tak vnútorne cíti; trochu mi výzorom pripomína
rakúskeho herca Christopha Waltza. Paete je mladý chlapík, ktorý sa k
"duchovnu" dostal asi len pred dvomi týždňami a ktorý je dosť zaťažený
na ženy. Maerek je môj šťastne nezamestnaný, o viac ako desať rokov
starší kamarát, ktorý sa vydal na kľukatú cestu duchovného osvietenia.
Na
parkovisko som prišiel ako prvý, všetci ostatní meškali. Ako posledný
prišiel Paete a to ladnou chôdzou, čo Semestra dosť štvalo, pretože
šoféroval a mal na presný čas dohodnuté stretnutie s posádkou ďalšieho
auta, ktoré malo ísť na Daršan do Nemecka s nami. V Nemecku sme sa mali
stretnúť so zvyšnými účastníkmi Daršanu zo Slovenska, ktorými bolo
niekoľko mladých dievčat. Predpokladám, že Paeteovým hlavným zámerom
nebol ani tak Daršan, ale skôr možnosť lepšie spoznať práve toto
dievčenské obecenstvo.
Vyrazili sme v miernej nervozite zo
Semestrovej strany o dvadsať minút neskôr ako bolo v pláne, a to najskôr
do Istropolisu. Na benzínovej pumpe sme sa stretli s posádkou, ktorú
tvorili traja ľudia - Usheel, Sheevaraz a Užganda. Usheel je
sedemnásťročný "osvietený" chlapec, Sheevaraz a Užganda sú alternatívni
ľudia, ktorí sa blížia ku strednému veku (alebo v ňom už sú).
Po
uvítaní sa sme konečne vyrazili. Semester s Paeteom pustili hudobné cd,
ktoré zahŕňalo piesne o Swámím Vishwanandovi, ktorý Daršan poriadal.
Hudbu, ktorá Vishwanandu oslavovala, sme počúvali prakticky celú cestu.
Cestovali sme cez Rakúsko a mali sme niekoľko prestávok. Semester cestou
trochu kritizoval spôsob duchovnej činnosti svojho priateľa Karmu,
v ktorej zarábanie peňazí hrá priveľkú úlohu, možno väčšiu, ako duchovná
cesta vyžaduje. Karma je vraj nešťastný, pretože mu Vishwananda doteraz
nedaroval zlatý prsteň, ktorý vie údajne pomocou svojich magických
schopností zmaterializovať. Semester sa s Paeteom zhodol, že guruovia sú
schopní materializovať predmety zo vzduchu, pričom je dokázané, že
guruovia sú v tomto béčkoví eskamotéri. Semester vysvetľoval, ako
Vishwananda neschválil Karmovi používanie oficiálneho názvu hnutia
Bhakti Marga pri jeho obchodnej činnosti. Cesta nebola problémová, až na
hudbu, ktorá bola celkom vlezlá a otravná.
Okolo štvrtej poobede, po
takmer tisíc kilometroch cesty, sme prišli do nemeckej dedinky vedľa
Springenu, kde sme sa ubytovali v rodinnom dome (volajme ho ubytovňa),
ktorý sme si prenajali. S Maerekom som dostal izbu pre dvoch na hornom
poschodí. V dome už boli ubytované naše tri spolubývajúce dievčatá. Dom
obývala iba slovenská posádka. Duchovná šialenosť sa mohla začať. Keď
sme sa všetci takto spolu v dome stretli, ženy si začali pospevovať
pesničky o Vishwanandovi. Užganda, ktorá vie celkom slušne spievať,
vzala klasickú gitaru, ktorú priniesla zo Slovenska so sebou a oddávala
sa pôžitku z hrania piesní o satguruovi. Vishwanandovi nadšenci si
kreslili na čelá znamenie tilak - Šivovo tretie oko (ktoré však
pripomína mužský pohlavný úd, čím podľa mňa aj je), čo je akási tradícia
v indickom náboženstve a v rámci Daršanu sa používa tiež.
Po
ubytovaní sa sme vyrazili do ašramu. Ašram je všeobecne náboženský
útulok združujúci ľudí určitého vyznania, zväčša či možno výlučne
hinduizmu, venujúcich sa rozjímaniu. V tomto prípade je to budova, ktorá
predtým pravdepodobne slúžila ako hotelové zariadenie. Je umiestnená
v krásnom prírodnom prostredí.
Vstupnú časť ašramu tvoria dva stĺpy,
ktoré sú ozdobené sochami božstiev. Na pravom stĺpe je vytesaná socha
Hanumána, napoly človeka a napoly opice, ktorý je podľa niektorých
hinduistických prameňov vtelením boha Šivy a pomocníkom indického princa
Rámu, a rôzne podoby hinduistickej bohyne, asi bohyne bohatstva Lakšmí.
Na ľavom stĺpe je vytesaná socha zlovestnej fúzatej postavy,
predpokladám že vodcu rakšásov (démonov) Rávanu, nepriateľa hrdinu Rámu,
ktorý uniesol Rámovu družku a chcel si ju násilím vziať za ženu,
a takisto podoby hinduistickej bohyne (pravdepodobne opäť Lakšmí). Tieto
dva stĺpy sú utvorené v zmysle tradičného okultného učenia, kde máme
jeden stĺp reprezentujúci svetlo a jeden stĺp predstavujúci temnotu. Na
streche pri vstupe do ašrámu sa týči hinduistický boh Višnu - božský
udržiavateľ či vyvažovateľ, ktorého vtelením je Kršna - zvrchovaný Boh
či Bohočlovek, ktorý je predmetom uctievania v Bhakti Marge spolu
s uctievaním satgurua Vishwanandy. Vo vstupnej hale sa nachádza
recepcia, Bhakti Marga obchod so suvenírmi, veľká socha Kršnu
s fotografiou satgurua Vishwanandu položenou v jeho lone, nástenné maľby
s tématikou Kršnu a iných významných božstiev a obchod s relatívne
drahým občerstvením, v ktorom sa platí špeciálnou platobnou kartou,
ktorú si človek musí vybrať z bankomatu umiestnenom v hale. Platobná
karta sa dá dobyť iba raz. Keď sa kredit vyčerpá, musí sa odovzdať
naspäť do bankomatu a človek si musí znovu vybaviť novú platobnú kartu.
S Maerekom
som sa trochu motal v budove. Vybavili sme si registráciu na Daršan,
ktorá bola rýchla a bezkonfliktná. Narazili sme na tamojšieho
sprievodčíka s tlupou ľudí, ktorý nás pozýval k pridaniu sa k jeho
skupine, ktorej ukazoval ašram a vysvetľoval jej, čo a ako.
Daršan
začínal o šiestej hodine večer v miestnosti na to určenej. Posadili sme
sa trochu ďalej od ústredného trónu satgurua Vishwanandu, aby sme neboli
príliš nápadní. Ostatní členovia nášho slovenského týmu sedeli inde,
väčšinou vpredu. Ako jediný som bol odený celý v čiernom. Maerek mal na
sebe tričko s červeným diablikom. Väčšina ľudí nosila výstredné oblečky v
indickom štýle. Ľudia, ktorí prichádzali do sály, kde sa Daršan konal,
sa dotkli zeme a následne hrudi, čím symbolizovali okultný princíp "ako
dolu tak aj hore". Niektorí sa tu vkuse klaňali.
Daršan začal zadaním
inštrukcií, ktoré boli podávané v dvoch jazykoch - v angličtine a v
nemčine, o tom, ako bude udalosť prebiehať a o pravidlách správania sa
pri duchovnom majstrovi. Nasledovala hlasná hudba, pri ktorej sa ľudia
rôznych národností mali odviazať. Boli tu ľudia z Nemecka, zo Slovenska,
z Česka, Talianska, Švajčiarska, Veľkej Británie a iných krajín. Ľudia
sa pomaly uvoľňovali, tlieskali, niektorí tancovali a vzývali ducha
veľkého gurua.
Asi po trištvrte hodine od začatia Daršanu prišiel
Vishwananda konečne do sály. Ľudia sa mu klaňali a obdivovali jeho
veľkoleposť. Mal na sebe oblečený majestátny tyrkysový háv. Posadil sa
na trón, ktorý bol vyvýšený nad úroveň miest určených pre obyčajných
smrteľníkov. Guru sa trochu popozeral po sále a začal spievať piesne.
Ľudia sa k jeho spevu pridávali a umocnili atmosféru tejto slávnosti.
Po
odbavení piesní začali ku guruovi prichádzať najskôr matky s deťmi
a ľudia so zdravotnými problémami. Niektoré deti sa gurua báli a plakali
od strachu. Iní ľudia plakali od šťastia, že videli Kršnovho avatára.
Guru vždy priložil človekovi pravú ruku na korunnú čakru a dlho mu bez
žmurkania pozeral do očí. Človek sa mal pozerať guruovi taktiež do očí.
Tento akt je považovaný za očistný proces a naplnenie guruovou Božskou
láskou. Guru často robil hollywoodsky úsmev a s prítomnými ľuďmi veselo
vtipkoval.
Keď sa zdalo, že sú všetky prítomné matky s deťmi a ľudia
so zdravotnými komplikáciami vybavení, prekĺzol som s Maerekom do
kľačiaceho čakajúceho davu. Príchod ku guruovi spočíval v tom, že ľudia
sedeli na kolenách, po ktorých sa plazili až pred neho. Potom sa
postavili a pristúpili ku guruovi. Maerek najskôr odmietal dodržiavať
takýto predpísaný postup, ktorý považoval za ponižujúci, ale napokon
s tým súhlasil a podrobil sa. Keď som sa dostal na radu, podišiel som
pred gurua, ktorý sedel na mohutnom tróne pre Vyvolených, chytil mi
pravou rukou hlavu a dlho sme sa pozerali navzájom do očí. Jeho oči boli
tmavé až démonicky temné. Po chvíli som sa dostal do akéhosi tranzu
a dostal som z gurua strach. Prijal som od neho asi Božiu lásku
vyvolávajúcu bázeň. Keď ma "očistil", spýtal sa ma, ako sa volám
a odkiaľ pochádzam. Rozhovor bol trochu chaotický a vypadalo to, že sa
nevieme poriadne dorozumieť. Guru nevedel, kde sa nachádza Slovensko,
ktoré je kúsok od Nemecka. Vishwananda mi podal do ruky cukrík, okvetný
lístok a vibhuti (biely prášok v sáčiku pripomínajúci heroín) a rozlúčil
sa so mnou. Chvíľu po mne šiel ku guruovi Maerek, ktorého sa guru
spýtal, či je tiež zo Slovenska. Maerek mi po svojom očistení povedal,
že mal pocit, že sa mu guru skutočne pozerá do duše.
Po našom
požehnaní sme sa šli najesť a na chvíľu sme vybehli von. Keď sme sa
vrátili, program Daršanu bol v plnom prúde. Pozvaní ľudia z priameho
guruovho okolia hovorili svoje životné príbehy, ktoré zažili s touto
božskou bytosťou. Bolo to teatrálne a ľudí v sále to muselo silno dojať.
Hrala tu živá hudba, ktorá oslavovala nášho gurua a rôzne indické
božstvá.
Keď som mal už s Maerekom pocit, že by sme chceli ísť do
ubytovacieho domu prespať sa, odišli sme. To už bolo po pol jedenástej
večer. Ostatní tam zostali a sledovali udalosť až do konca, teda
približne do polnoci. Keď zvyšní spolubývajúci prišli naspäť do
ubytovne, robili obrovský hluk - vraj ani nevedeli, že som už s Maerekom
spal v izbe.
Sobota - 18.6.2016. Saturnov deň, Mesiac pribúda.
Užganda
- Vishwanandova oddaná fanynka, staršia vychrtlá žena a rozvedená matka
troch detí, ktorá vyzerá ako čarodejnica ulietavajúca na LSD, mne
a Maerekovi ráno rozprávala, ako ju uctievanie Vishwanandu duchovne
prebudilo a zošťastnilo. Považuje to za najdôležitejší krok vo svojom
živote.
V kuchyni sme zistili, že máme dve nové spolubývajúce - akési
dievča s dredmi, ktorá vie rozprávať po taliansky a zrejme má talianske
korene, a dievča, ktoré sa venuje muzikoterapii. Pri raňajkách nám
Semester rozprával, ako sa stretol so šamanmi z celého sveta, ale
predovšetkým s mestskými čarodejníkmi - napríklad so šamanmi z Ameriky,
Sibíru, Nepálu a podobne. Semester vďaka rôznych životným skúsenostiam
považuje Vishwanandu za najvyššiu božskú inkarnáciu, najväčšieho
duchovného učiteľa na svete. Vravel nám, že v zime tohto roku chce
vycestovať do Ekvádoru za akýmsi prírodným šamanom, tak sme sa ho zo
zvedavosti spýtali, či by sme sa nemohli k nemu pridať. Maereka táto
predstava dojala, pretože väčšmi inklinuje k prírodnému šamanizmu.
Semester povedal, že musí šamanovi napísať správu, a ten sa vraj na nás
naladí (stačia mu na to iba naše mená) a na základe toho sa rozhodne, či
nás tam chce alebo nie.
Po raňajkách, cestou do ašramu mne
a Maerekovi Semester predkladal svoj 'ezoterický' pohľad na svet. Ten je
veľmi ovplyvnený učením gurua Swámího Vishwanandu. Po vypočutí jeho
dosť extravagantnej životnej teórie by som s mnohými vecami nesúhlasil
a mám na ne jednoducho iný pohľad. Možno viac triezvy a racionálny, ale
proste iný. Napríklad Semester považuje šamanizmus čisto za liečiteľskú
záležitosť, zatiaľ čo guruizmus je podľa neho o duchovnej ceste. Všimol
som si, že si zakladá dosť na slovách ako Boh a duchovno. O láske vraví,
že ak sa človek zaľúbi do partnera či partnerky, stráca vraj ego,
pretože sa celá jeho pozornosť orientuje na partnera a nie na seba. To
je dosť kontroverzné tvrdenie. Súhlasím však s myšlienkou, že keď chce
človek niečo podniknúť, musí mať stanovený vedomý zámer, ktorý mu pomôže
svoje snaženie dosiahnuť.
V ašrame sú sväté miestnosti, v ktorých sa
nachádza množstvo hinduistických a kresťanských relikvií
majúcich nevyčísliteľnú hodnotu. Je tam akási posvätná, zrejme
kresťanská truhla, pod ktorú si ľudia ľahínajú s domnienkou, že sa stanú
vyliečenými zo všetkých chorôb. Na jednom obraze v miestnosti
s relikviami je zobrazená iluminátska pyramída s okom boha Saturna. Na
inom obraze v inej časti budovy je zobrazený guru Vishwananda s rôznymi
božstvami a planétou Saturn, ktorá božstvám vládne, respektíve ich
reprezentuje. Guru si musel nahrabať nejaké tie 'milióny', aby si mohol
dovoliť vzácne náboženské relikvie obstarať.
Po materialistickej
stránke je ašram úžasné miesto. Všade sú vystavené sochy a obrazy bohov
a rôzne artefakty. Bohovia sú vyobrazení skutočne na každom kroku, najmä
Kršna a Šiva. Sem-tam je možné naraziť na niekoľkorukú indickú bohyňu
Lakšmí či slonieho boha Ganéšu. Ľudia sa týmto božstvám klaňajú, modlia
sa k nim a odovzdávajú im svoju životnú energiu. Symbolika dvoch stĺpov
pri vstupe so sochou hinduistického boha na streche nad nimi odkazuje na
planétu Saturn. Ašram prekypuje démonickou krásou. Na veľa obrazoch je
namaľovaný samotný guru Swámí Vishwananda. S Maerekom som sa bol zo
zvedavosti pozrieť v ašramovom Bhakti Marga obchode, kde je možné si
napríklad kúpiť nie zrovna lacné predmety s Vishwanandovou podobou.
Dokonca je možné kúpiť si Vishwanandovu šľapaj.
Navštívili sme tzv.
Babajiho jaskyňu. Babaji je údajným duchovným učiteľom Vishwanandy. Má
to byť bytosť z vyššej dimenzie, ktorá s ním od detstva komunikuje.
Babajiho jaskyňa je temná miestnosť, v ktorej ľudia sedia v jogovej
pozícii na zemi či na stoličkách, meditujú pred Babajiho sochou a
klaňajú sa jej. Spolu s "Babajim" je tu umiestnená socha hinduistického
boha, fontánka a iné relikvie.
Väčšinou som trávil čas iba
s Maerekom. Ostatní mali svoje plány a robili svoje činnosti. Jedlo bolo
výborné. Drahší vegetariánsky obed nemal chybu.
Keď sme sa
prechádzali po vonku, narazili sme na jednu našu šialenú spolubývajúcu
menom Myrká. Myrká, chudá vyšinutá blondínka, pracuje ako kaderníčka
a vo voľnom čase sa venuje fotografovaniu. Urobila nám pár fotozáberov.
Chcela, aby sme s ňou počkali pred ašramom na gurua, ktorý mal čoskoro
doraziť na sobotný Daršan. Myrká nám rozprávala, ako sa dostala
k Vishwanandovi a už sa jeho vplyvu nezbavila.
Guru chodí na
slávnostné požehnanie na golfovom vozíku, ktorý aj šoféruje. Keď
prišiel, nadšená Myrká si ho odfotila. Guru sa usmieval, vystúpil so
svojim spoločníkom z golfového vozíku a vošiel do ašramu. Ľudia, ktorí
čakali vonku na príchod gurua, chodili k prázdnemu vozíku, klaňali sa mu
a bozkávali sedačku.
Počas čakania na gurua sa k nám pridali ďalšie
spolubývajúce spolu s Užgandou. Užganda verí, že božský prášok vibhuti
guru materializuje z ničoho a že ten prášok dokonca vypadáva z guruovho
tela. Rozprávala nám príbeh o Swámího malom bratovi, ktorého navštívila
temná bohyňa Kálí, ktorá sa mu vyhrážala, že ak neurobí to, čo po ňom
chce, malý chlapec zomrie. Zdalo sa, že všetci prítomní guruovi
obdivovatelia, ktorí si príbeh vypočuli, jeho pravosti skutočne veria.
S Maerekom
som sa vybral na poobedný OM chanting. Nazýva sa to aj OM healing. Bol
to môj prvý OM chanting, ktorého som sa zúčastnil. Maerek chodí
pravidelne na Karmove OM healingy v Zerethe. Ide o celosvetovú skupinovú
terapiu, ktorá údajne lieči vibráciou spievanej slabiky OM. Liečiť je
možné nielen seba, ale je možné posielať energiu aj svojim blízkym
a hocikomu, na koho zameriame svoju pozornosť. Pri OM chantingu sú
vytvorené dva kruhy, vnútorný a vonkajší, pričom ľudia sedia oproti
sebe. Spieva sa v troch fázach po pätnásť minút, pričom sa ľudia počas
fáz striedajú v kruhoch tak, aby bol každý počas spievania slabiky OM vo
vonkajšom i vnútornom kruhu. Do stredu vnútorného kruhu človek môže
položiť na zem prianie zapísané na papieriku s aktuálnym dátumom. Nedalo
mi nenapísať si skromné želanie. Prianie bude po troch mesiacoch po
tomto OM chantingu spálené v božskom ohni.
Osoba riadiaca toto
sedenie mi vysvetlila pravidlá, pretože som bol začiatočník. Potom sa
šlo priamo na vec. OM chanting začína mantrou zameranou na uctievania
gurua Vishwanandu. Účastníci sa otočia na západ (alebo na sever, nie som
si teraz istý) ku guruovmu oltáru, ktorý je v miestnosti vybudovaný,
samozrejme sa mu klaňajú a spievajú zaklínadlo. Ku oltáru nesmie byť nik
otočený chrbtom, pretože by to ducha božského gurua urazilo. Po
odriekaní úvodnej mantry sa všetci posadia na svoje miesto a nasledujú
tri fázy spievania slabiky OM, ktorá vyžaruje svoju vibráciu do širokého
okolia. Po celom procese spievania OM nasleduje trenie rúk a ich
prikladanie na miesta, ktoré si chce človek uzdraviť. Na to sa pár minút
medituje a OM chanting sa končí odriekaním záverečnej mantry venovanej
Vishwanandovi a klaňaním sa jeho oltáru.
Pôvodne som mal ísť v sobotu
s Maerekom, Semestrom a inými osobami na požehnanie od Matky Meery do
blízkej dediny, ale s Maerekom som si to napokon rozmyslel a rozhodli
sme sa ísť radšej na spomínaný OM chanting. Matka Meera je tzv. Božská
Matka, údajná inkarnácia indickej bohyne Kálí, Panny Márie a iných
ženských božstiev. "Prišla som, aby som otvorila vaše srdcia,"
vraví o sebe táto Božská Matka. Je uctievaná ako povzbudzujúca sila
vesmíru. Podobne ako Vishwananda organizuje táto pani Daršan, ktorým
vraj uzdravuje ľudí a pohľadom a dotykom im odovzdáva Božské Svetlo.
Stav samádhi (extáza) je pre ňu údajne trvalý. Podľa toho, čo som mal
možnosť v ašrame vidieť sa zdá, že všetci prítomní sú v trvalej extáze
a pripomínajú ľudí na extáze (droge). Keď som si čítal rozhovor s Matkou
Meerou na internete, pochopil som, že ľudská zodpovednosť musí byť
hodená na Boha, ktorý sa o všetko postará, lebo je to jeho vôľa.
Maerek
mi s odstupom času povedal, že keď sa pozeral pri piatkovom Daršane
guruovi do očí, videl, že jeho ľavé oko malo plaziu zreničku. To, že
Vishwananda je démonická bytosť, sme si mysleli aj predtým, ale toto
Maereka doslova vystrašilo.
Po výbornej večeri, na ktorej sme sa
zoznámili so slovenským nasledovníkom gurua Vishwanandu, ktorý tu žije
už nejaký čas, aby sa stal duchovným učiteľom, som sa s Maerekom flákal
po ašrame a keď nastala vhodná doba, vybrali sme sa naspäť do ubytovne.
Keď
sme tam dorazili, Usheel a Sheevaraz sa chystali robiť rituál zvaný
Puja, ktorým si chceli uctiť gurua Vishwavandu, ako inak. S Maerekom som
šiel do našej izby, zatiaľ čo sa v kuchyni začal konať rituál. Ten
zahŕňal rôzne gestá, zvonenie obradnými zvončekmi, ohňový obrad
a zaklínanie. Keď prišli ostatní spolubývajúci na ubytovňu, posadili sa a
túto ceremóniu v tichosti a s vážnosťou sledovali. Ja s Maerekom som sa
neodvážil sa na tento uctievačný rituál pozerať a trávili sme čas
radšej v izbe. Musel som si dať fľaškové pivo, aby som sa uvoľnil.
V záverečnom momente rituálu začal Usheel s istou účastníčkou tejto šou
odriekavať stále dokola mantru, pričom sa zdalo, že to trvá večnosť. Už
tam chýbalo iba malé dieťa a obetná dýka, čím by obrad vyvrcholil. Ak
viete, čo mám na mysli. Nasledovala hudobná časť, v ktorej spievané
piesne boli venované svätému guruovi.
Nedeľa - 19.6.2016. Slnečný deň, Mesiac pribúda.
V nedeľu
ráno sme si pobalili veci a šli sme všetci spolu do ašramu. Okrem mňa
a Maereka šli ostatní na ranné modlitby zasvätené komu inému ako
Vishwanandovi. Po modlitbách sme šli naposledy do Babajiho jaskyne.
Cestou tam sa všetci (okrem mňa) uklonili soške démonického boha Šivy
a bohyni Lakšmí namaľovanej na obraze. V Babajiho jaskyni sa naša
skupina klaňala Babajiho soche (ja a Maerek sme sa jej jediní
nepoklonili) a začala meditovať. Po meditácii sa všetci ešte motali
v ašrame a keď už bol najvyšší čas (skoro dvanásť hodín), vyrazili sme
domov. Paete sa rozhodol zostať v Springene ešte o deň dlhšie - čiže do
pondelku, pričom dohoda bola, že pôjde v nedeľu s nami domov, pretože je
druhý šofér, s ktorým sa mal Semester striedať a má k dispozícii ešte
aj GPS navigáciu, ktorú sme my nemali. To Semestra pochopiteľne naštvalo
a požadoval, aby sa Paete finančne zložil aj na spiatočnú cestu, ktorej
sa nezúčastnil zo sebeckých dôvodov. Okrem toho Usheel a Sheevaraz,
ktorí spolu s Užgandou poznali cestu domov a mali ísť svojim autom pred
nami, zdržovali náš odchod z ašramu, čo Semester považoval za arogantné
a nevyspelé správanie z ich strany. Sheevaraz pracuje ako kameraman,
vedie potápačský a jogový kurz a sleduje konšpiračné teórie. Podľa môjho
názoru je to trochu arogantný chlapík, ktorému chýba pokora.
Semester
mne a Maerekovi v aute po ceste domov rozprával svoje ďalšie duchovné
postrehy na svet. Je toho názoru, že každý by mal uctievať nejakého
gurua, pretože guru človeka vraj učí a pomáha mu. To je podľa neho cesta
správneho duchovného vývoja. Keď ja s Maerekom neprijmem gurua za
svojho učiteľa, urobíme podľa tohto postoja nesprávnu vec a budeme
odklonení od cesty skutočného osvietenia.
Semester nám rozprával aj
o Usheelovi. Usheel, mladý študent strednej školy, je podľa neho veľmi
duchovne vyspelá bytosť. Vraj komunikuje s Vishwanandovým duchovným
učiteľom Babajim, čistí ľuďom karmu, lieči ich a dáva Daršany. Usheelovi
sa duch Babajiho zjavil z ničoho nič a odvtedy sú nerozlučnou dvojkou.
Okrem toho komunikuje s Ježišom. S Babajim je Usheel v kontakte už mnoho
inkarnácií a okrem gurua Vishwanandu je jediným ďalším človekom, ktorý
je s Babajim v spojení. Podľa Semestra je Usheel inkarnáciou prastarého
božstva. Je schopný oživovať sochy bohov - napríklad obchodníkovi
Karmovi aktivoval jeho sochu boha Šivy; dovtedy to bola iba mŕtva socha,
ale teraz je to živý boh. Veľa ľudí jeho schopnosti, podľa Semestra
zrejme neprávom, spochybnilo. Usheel je presvedčený o tom, že by zo dňa
na deň mohol prejsť na pránickú stravu - teda vyživovanie sa vesmírnou
energiou bez potreby prijímania fyzickej potravy. Keď som si vypočul
tieto "svedectvá", v duchu som sa musel usmiať.
Semester prezradil,
že by chcel mať priateľov iba spomedzi Bhakti Marga komunity. Ostatní sú
mu ukradnutí. Tu sa cíti byť medzi svojimi.
Na nemeckej diaľnici, po
ktorej sme zrovna šli, sa stala automobilová nehoda. Niekto nehodu
neprežil; videli sme mŕtve telo zakryté plachtou. Prešiel mi z toho mráz
po chrbte.
Počas cesty autom som zažil deja vú, keď Maerek rozprával Semestrovi svoj názor na cestu osvietenia.
Maerek
sa navonok tváril, že súhlasí s názormi fanatikov oddaných
Vishwanandovmu učeniu. Myslím si však, že tomu tak nie je a že to len
predstiera, pretože tento fanatizmus je vyslovene odporný a je to
kvázi-klasické, nebezpečné sektárstvo, kedy ovečky slepo nasledujú
svojho pastiera, len je spoločensky akceptovanejšie. Títo ľudia sú
zväčša skutočne vyšinutí a vykazujú známky zmanipulovanej mysle. O tom
som sa presvedčil svojou účasťou na tomto tripe. Uctievanie guruov,
ktorí sú obklopení "upírskou" okultnou symbolikou vysávajúcou z ľudí
energiu, je neskutočná šialenosť. Vishwananda okrem toho neurobil nič
výnimočné pre tento svet. Je to charizmatický čierny mág, od malička
pripravovaný na túto rolu. Jeho život je obrastený magickými legendami,
ktoré v očiach ľudí zvyšujú jeho význam. Tento chlapík vykonáva podľa
svedectiev jeho bývalých nasledovníkov veľmi pochybné aktivity. Podľa
mňa Vishwananda dokáže zmanipulovať ľudí na Daršane pomocou očného
kontaktu a vedomým pôsobením na energetické centrum na vrchole hlavy,
kedy človeka zlomí a ovládne. Semester sa stal jeho otrokom po niektorom
z Daršanov, kedy mu úplne podľahol.
Vibhuti, posvätný popol, ktorý
Swámí Vishwananda rozdáva svojim oddaným, sú v skutočnosti spopolnené
ľudské výkaly. Spopolnené lajná sa zvykli pojedať v istých kruhoch podľa
východných magických tradícií a mali obsahovať magickú silu. Satguruovi
oddaní vravia, že vibhuti "vypadáva z guruovho tela". Majú pravdu. Vypadáva z jeho análu.
Nemám
osobne nič proti ľuďom, ktorí uctievajú guruov a s nimi spojené božstvá
(nemám vôbec nič aj proti Semestrovi, Paeteovi, Usheelovi, Sheevarazovi
či Užgande), nech si každý uctieva čo chce, ale je to na zamyslenie.
Keby ľudia z tohto komerčného a manipulatívneho ošiaľu vytriezveli,
zistili by, že je to celé nafúknutá fraška.
Celú cestu domov sme
počúvali stále dokola jedno jediné hudobné cd s piesňami
o Vishwanandovi. To cd by mohlo byť kľudne používané pri projektoch
zameraných na myšlienkovú kontrolu.
Domov som prišiel o jedenástej večer.